Convocator Adunarea Generala a Clubului Alpin Român pentru 17 Februarie 2024
January 14, 2024 – 8:52 PM

În urma deciziei Consiliului Director al Clubului Alpin Român din data de 8 Ianuarie 2024, se convoacă Adunarea Generală pentru data de 17 Februarie 2024 ora 16:00 la Căminul Alpin, Str. Morarului 22, Busteni.

Pe ordinea …

Home » pe munte, Ultimele noutati

NEXT SUMMIT – Atelierul nr. 3, rezumat

Submitted by on June 6, 2016 – 1:05 PMNo Comment

NEXT SUMMIT Atelier nr 3 – Masivul Retezat, traseul Creasta Frumoasa din Muchia Stanisoarei

Obiectivul celei de III-a intalniri Next Summit a fost tranzitia la traseele alpine de mai multe lungimi, si parcurgerea acestora in regim cap schimbat si concomitentpentru care s-a decis ca teren propice salbaticia din masivul Retezat, si de aceasta da sub indrumarea lui Mihnea Prundeanu.

Ne-am intalnit asadar la cabana Gentiana, in jurul pranzului, dupa o vineri noapte luuunga, cu multi km parcursi. Dupa un scurt plan, decidem sa abordam traseul Creasta Frumoasa, un traseu de 10 lungimi de coarda, cotat cu gradul 2B/ V+. Creasta se afla in peretele estic al muchiei Stanisoara, la circa 300 m alt fata de Cabana Gentiana. Altfel spusurcat pe traseul marcat spre lacul Pietrele pana la primul prag glaciar, acolo unde aveam sa cotim dreapta, sa traversam paraul si sa inotam efectiv prin marea de jnepeni. Sub devizafa-te frate cu jneapanul sa treci bine paraul”, apoifa pace cu jneapanul, daca vrei sa scapi cu cat mai putine zgarieturi.. cu chiu, cu vaiajungem la baza traseului. Si in cazul in care credeati ca zgarieturile sunt o nimica toatasa vezi senzatii tari dupa ce te ciupesc hoardele de tantari direct pe rana. Sa actionezi cu blandete, sau sa actionezi cu impulsivitate, aceasta sa fie intrebarea!

Facem echipele, ne distribuim echipamentul, si intram rand pe rand in traseu. Vasi cu Vio vor pleca primii, urmati de Cosmin si Claudiu. Mihnea alaturi de Dana si Moni aveau sa constituie singura echipa de 3, urmati indeaproape de Dragos si Alex. Cu un astfel de plan, visam sa iesim in culme seara, sa continuam traseul cu coborare si inoptat in conditii de bivuac la lacul Pietrele, sa ne aprovizionam cu apa ca a doua zi sa intram in traseele din peretele Bucura II.

Si daca asta era planul, va intrebati probabil cum a iesit defapt?! Ei bine, sa le luam pe rand.

image008Traseul:

Din cele multe lungimi, doar primele sunt verticale, acolo unde se gasesc si cateva spituri, restul sunt o aventura si trebuie mentionat ca necesită asigurări mobile suplimentare faţă de pitoanele existente. Lungimea 1 a traseului străbate un perete vertical şi spălat ce are în stânga nişte tavane mici, iar in dreapta o traversare cu o urcare printr-un mic diedru. Pentru a-ti auzi mai bine coechipierul, se poate regrupa fix sub diedru, evitand si frecarea corzii, mai ales daca nu se folosesc semicorzi. Dupa aceasta regrupare intermediara si iesirea pe pragul de sus, se poate regrupa la copacei, intr-o zona foarte comfortabila. Urmatoarea lungime incepe cu un traverseu in stanga, mai intai pe o branita si apoi pe o placa, redand un segment de catarare de circa 35 m unde se intalnesc doar două pitonane până la regrupare. Se gasesc insa multe formatiuni naturale unde se poate asigura cu mobile. Restul lungimilor, numarate doar daca vrem pana la 10, caci se pot parcurge si concomitent, presupun o escalada liberă şi frumoasă, matematic pe creastă, până în Culmea Stânişoara. Altfel spus, un traseu usor, fara dificultati tehnice, dar luung, foarte lung.

image010Echipele si proviziile:

Patru echipe nu e mult. Ba chiar e fun, ca ai cu cine socializa pe lungul drum de approach si retragere, mai afli de un pas, sau te mai astepti in regrupari. Cand insa intri la 4 dupa masa in traseu, la distante considerabile, pai sa te astepti sa dormi in perete. Luna plina, vreme stabila, cer senin si instelat, toate de poveste, daca nu iei in calcul setea si deshidratarea. Lipsa apei si-a spus si ea cuvantul, de unde socotoala de la baza traseului nu se potriveste cu cea din perete. Iar cand gasesti cate un castravete ratacit in rucsac, sau un mar lasat de echipa anterioara in regrupare, te bucuri mai ceva ca la loterie. Bine ca nu ploua, ca o sa tot bei apa cand cobori.

Dimineata n-am zabovit prea mult cu trezirea, caci oricum la primele raze de lumina au revenit tantarii si cu totii visasem izvoare limpezi si ape de parau din care sa bem pana la indestulare. Asta insa nu ne-a facut sa ne miscam mai cu spor, astfel incat abia in jurul pranzului am iesit sus in muchia principala, inaintand pe ea circa o ora si coborand pe un valcel jumatate cu urzici, jnepeni si brusturi (in partea de sus), continuand cu lespezi de granit pana jos in caldare.

Dupa ce ne-am inzdravenit cu multa apa, am coborat la Gentiana, unde am tras linie si am discutat cele invatate in aceasta remarcabila tura. Mihnea a avut importantul rol de a evidentia la fiecare ce trebuie sa mai lucreze, ce mai e de imbunatatit si desigur, sfaturile pentru a duce la reusita si in siguranta si alte trasee.